23. aug
PÅ NETT: Nå skal du få løst de fleste behovene du har for hjelp og veileding fra NAV gjennom nettstedet nav.no. Det vil frigjøre tid hos saksbehandlerne, slik at de kan gjøre en enda bedre jobb i forhold til de som trenger ekstra oppfølging, mener Tone Strugstad Qviller, Kari Severinsen og Bjarki Steinarsson ved NAV Stange.
 
Nå får du NAV hjem i stua
STANGE: Er du lei av å stå i kø på NAV-kontoret for å få svar på spørsmål om trygd, jobb­søknader eller andre tjenester? Nå skal det bli mye enklere å ordne alt fra sofakroken hjemme på nettstedet nav.no.

Publisert: 29.mar.2017 12:18
Oppdatert: 31.mar.2017 12:57

De bobler over av begeistring for NAVs nye digitale satsing, Tone Strugstad Qviller (leder for NAV Stange), avdelingsleder Kari Severinsen og teamleder Bjarki Steinarsson. Startskuddet for den nye måten å jobbe på går 3. april – for alle NAV-kontor­ene over hele landet. Men på NAV Stange tjuvstartet de for å komme fort i gang allerede for tre uker siden.

Som nettbank

– Ideen er at folk nå i langt større grad skal kunne få den hjelpen og veiledning­en de trenger fra NAV gjennom nettsidene våre, nav.no. Her får alle sin egen profil, «ditt NAV», som de kan logge seg inn på med kodebrikke fra banken. Akku­rat på samme måte som man logger seg inn i en nettbank, sier Tone Strugstad Qviller.

Hun mener sammenlikningen med hvordan banktjenestene har endret seg de siste årene er svært parallell til det som nå skjer i NAV.

– Før måtte du gå fysisk i banken for å betale regninger, ta ut penger eller om du skulle stille spørsmål om banktjenester. Nå ordner de aller fleste dette selv gjennom nettbanken, og man går i banken bare når man trenger en avtalt samtale for å drøfte lån eller liknende, sier Strugstad Qviller.

Planlagte møter

Slik skal det bli hos NAV også. På «ditt NAV» vil du finne alle referater fra møter, vedtak og oversikt over alle utbetal­inger som vedrører deg som person. Alle søknader skal kunne fylles ut digitalt fra din egen PC. Og har du spørsmål, kan du ringe NAVs kontaktsenter på 5555 3333, eller kommunisere digitalt via «ditt NAV» med din saksbehandler.

– Men det skal fortsatt være mulig å få samtal­er med saksbehandlerne våre, om det er behov for dette. Men dette vil i langt større grad bli dreid over til avtalte møter, i stedet for «drop in»-samtaler. Vi får gjort en langt bedre jobb om riktig saksbehandler får forberedt seg til samtalen, enn om en mer vilkårlige saksbehandlere skal svare på spørsmål «på sparket» når folk kommer innom her, sier Strugstad Qviller.

Hun og kollegaene viser til at 85 til 90 prosent av voksne innbyggere i Norge er datakyndige.

– Mange sier at de ikke har greie på data. Men når vi spør om de klarer å betale regninger i nettbanken, eller er aktive på Facebook, svarer de ofte «ja». Det vil ikke være mer vanskelig å bruke nav.no sine tjenester, mener Bjarki Steinarsson.

Bedre service

I og med at NAV Stange allerede har «prøvekjørt» den nye modellen noen uker, er de kommet godt i gang med satsingen. Den mest synlige endringen er at kølapp-maskinen er fjern­et. Nå blir besøkende møtt av en vert som ønsker velkommen og bistår i bruken av NAVs selvbetjeningsløsninger. Alle besøkende får tilbud om å sitte ved PCene på NAV-kontoret for å få løst det de har behov for – gjerne med veiledning fra de ansatte på NAV. Der det er behov for en samtale på kort varsel, vil verten kunne sette brukeren i kontakt med en veileder.

– Vi stenger ikke helt for de som trenger å snakke med en saksbehandler der og da. Men vi forsøker i størst mulig grad å dreie dette over til avtale samtal­er, sier Strugstad Qviller, og fortsetter:

– Fordelen med disse endringene er at folk vil få bedre tjenester, fordi de i langt større grad kan hjelpe seg selv gjennom gode og enkle løsninger på nett­et. Vi som jobber i NAV får frigjort tid til å jobbe mer med de krevende sakene, de personene som virkelig trenger hjelp fra oss.

– Men hva med det menn­eskelige møtet – betyr det ikke mye å kunne møte saksbehandleren ansikt til ansikt, i stedet for å sitte hjemme og taste på PCen?

– Jo da, men dette ivare­tar vi gjennom de avtalte og planlagte møtene mellom brukerne og saksbehandlerne, sier NAV-sjefen.

Bra tilbakemeldinger

Bjarki Steinarsson og Kari Severinsen melder om gode tilbakemeldinger fra kund­ene etter de første ukene med ny modell. Tidligere var det normalt 40 til 60 drop-in-samtaler med saksbehandlerne på Stange hver dag. Nå er antallet kommet ned i åtte-ti.

– Folk begynner å se fordelene ved at de kan gjøre det aller meste hjemme fra sin egen stue, 24 tim­er i døgnet. I stedet for å måtte komme hit innenfor våre åpningstider på dagtid, kan de nå jobbe med NAV-sakene sine når det passer dem. Dessuten vil de på «ditt NAV» få full oversikt over alt som har med der­es saker å gjøre. Prinsippet vi jobber etter er at alt som er tilgjengelig av informasjon om bruk­erne for saksbehandlerne, også skal være tilgjengelig for brukerne selv. Det sikrer en mye større åpenhet og eierskap til egne saker, sier Bjarki.

– Det er også slik at mange gruer seg for å gå til NAV-kontoret. De opplever det som en belastning, eller synes det er «skummelt». For disse er det betydelig enklere å kunne kommunisere digitalt med oss, men­er Kari Severinsen.

 
Redaksjonen: post@stangeavisa.no
Abonnementsavdelingen:abo@stangeavisa.no
Reklameavdelingen:monica.blystad@hamarmedia.no
Stangeavisa arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Stangeavisa har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Stangeavisa bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no